Leusden,
21
december
2022
|
11:37
Europe/Amsterdam

Eerste circuittest ABT CUPRA Formule E-team met Gen3-auto in Valencia

  • 100 kW extra vermogen voor Gen3-racer: nu 350 kW/470 pk, topsnelheid 320 km/u
  • Nederlandse coureur Robin Frijns: “Alles is nieuw”
  • Seizoensstart FIA WK Formule E op 13 en 14 januari in Mexico

Het ABT CUPRA Formule E-team heeft met coureurs Robin Frijns en Nico Müller de eerste test met de nieuwe Gen3-auto achter de rug. Op het circuit van Valencia kwam het team gedurende de vierdaagse test met de 320 km/u snelle elektrische formulewagen in actie, waarbij het team een flink aantal probleemloze ronden aflegde.

De vierdaagse test in Valencia was een belangrijke stap in de aanloop naar de start van het seizoen 2023 in het FIA Wereldkampioenschap Formule E, op 13 en 14 januari aanstaande in Mexico. Daar staat het wedstrijddebuut gepland van de nieuwe Gen3-auto - de snelste, lichtste, krachtigste, efficiëntste en duurzaamste elektrische formulewagen tot nu toe. Met een extra aandrijflijn voorin levert de auto 100 kW meer vermogen dan de Gen2-auto. Bovendien heeft hij een tweemaal zo grote regeneratie-capaciteit en ligt het gewicht 60 kilogram lager, wat zowel bij de topsnelheid als bij het remmen een voordeel is.

 

Frijns: “Zeer tevreden!”

Robin Frijns, de Nederlandse coureur van het ABT CUPRA Formule E-team, toonde zich zeer tevreden over de eerste testronden. “Een nieuwe auto, nieuwe kleuren, een nieuw team en een nieuwe teamgenoot: hoewel ik al lang in de Formule E rijd, is vrijwel alles nieuw voor me”, aldus Frijns. “De lijst met uitdagingen voor ons team is lang en dat is na de testdagen niet veranderd. Maar we hebben veel voor elkaar gekregen en leren onze auto steeds beter kennen.”

De 31-jarige Frijns is sinds het seizoen 2015-2016 in de Formule E actief en behaalde tijdens de E-Prix van Parijs in 2019 zijn eerste overwinning in de serie. Later dat seizoen won hij ook in New York. In totaal stond hij twaalf keer op het podium in de Formule E. Zijn teamgenoot Nico Müller is sinds het seizoen 2017-2018 betrokken bij de Formule E, aanvankelijk als test- en reserverijder, en maakte in het seizoen 2019-2020 zijn debuut als coureur. Na een onderbreking keert de 30-jarige Zwitser bij het ABT CUPRA Formule E-team terug in de klasse.

Specificaties Gen2 vs Gen3

 GEN2GEN3
Lengte5.200 mm5.016,2 mm
Hoogte1.063,5 mm1.023,4 mm
Breedte1.800 mm1.700 mm
Wielbasis3.100 mm2.970,5mm
Minimumgewicht (incl. coureur)900 kg840 kg
Maximumvermogen250 kW (335 pk)350 kW (470 pk)
Maximale regeneratie250 kW600 kW
EnergierecuperatieCa. 25%Meer dan 40%
Topsnelheid280 km/u320 km/u
AandrijvingAchterwielaandrijvingVoor en achter


Racekalender Formule E 2023

 DatumLocatie
Ronde 114-1Mexico City – Mexico
Ronde 227-1Diriyah – Saoedi-Arabië
Ronde 328-1Diriyah – Saoedi-Arabië
Ronde 411-2Hyderabad – India
Ronde 525-2Kaapstad – Zuid-Afrika
Ronde 625-3Sao Paolo – Brazilië
Ronde 722-4Berlijn – Duitsland
Ronde 823-4Berlijn – Duitsland
Ronde 96-5Monaco
Ronde 103-6Jakarta - Indonesië
Ronde 114-6Jakarta - Indonesië
Ronde 1224-6Portland – VS
Ronde 1315-7Rome – Italië
Ronde 1416-7Rome – Italië
Ronde 1529-7Londen – VK
Ronde 1630-7Londen - VK

Over CUPRA

CUPRA is een nieuw avontuur gestart in Nederland. Het sportieve Spaanse automerk focust met plug-in hybride en volledig elektrisch aangedreven auto’s op krachtige, geëlektrificeerde prestaties en rijplezier. Daarmee is CUPRA een merk voor autoliefhebbers die bovendien veel waarde hechten aan design uit Barcelona. De oriëntatie en aanschaf van een nieuwe CUPRA verloopt in Nederland geheel online via www.cupraofficial.nl, ondersteund door enkele CUPRA Garages waar de modellen en het merk ook fysiek te beleven zijn. Meer weten over CUPRA? Klik hier.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.