Leusden,
13
september
2023
|
11:26
Europe/Amsterdam

Design CUPRA DarkRebel: door de Tribe, voor de Tribe

  • CEO Wayne Griffiths en Design Director Jorge Diez lichten hun obsessie toe
  • DarkRebel showauto: het resultaat van een oproep aan de CUPRA Tribe 
  • Design CUPRA DarkRebel grotendeels geïnspireerd op videogames

Na de wereldpremière van de CUPRA DarkRebel op de IAA Mobility in München, raken Wayne Griffiths en Jorge Diez maar niet uitgepraat over de showauto die hun nieuwste obsessie werd. De CEO en de Design Director van CUPRA vertellen samen over hoe de DarkRebel als eerste auto de oversteek van de virtuele wereld naar de fysieke wereld maakte.

“Ik zeg altijd dat mensen het merk maken, en dat hebben we met dit model meer dan ooit bewezen”, zegt Wayne Griffiths. De CUPRA DarkRebel showauto werd namelijk gecreëerd in samenwerking met de CUPRA Tribe. Deze groep van toegewijde CUPRA-eigenaren, -fans en -merkambassadeurs hielp de showauto aan zijn uiteindelijke vorm dankzij meer dan 270.000 virtuele configuraties in de Metahype. 

“Het was een heel ander proces dan normaal gesproken, aangezien het ontwerp van deze auto voor de eerste keer het product was van een dialoog met onze gemeenschap. Dat maakt hem nog sterker”, legt Jorge Diez uit. “Het hele team heeft vervolgens hard gewerkt om van de DarkRebel de perfecte expressie van het merk CUPRA te maken en de grenzen van design en prestaties te verleggen.”

download

Provocerend ontwerp

Het resultaat is een concept car die emoties opwekt. Dat blijkt wel uit het scherp gelijnde front en het gebruik van de lichten als onderdeel van het ontwerp. Aan de achterkant ontstond daardoor een driehoekige lichtsignatuur die is opgebouwd uit elementen van het CUPRA-logo. “En hoe gaaf is deze raadselachtige, kwikachtige lakkleur?” observeert Griffiths. “Het is sensueel, met een donker violette tint en een sterk reflecterend effect waardoor de tint afhankelijk van de omgeving evolueert, zoals een kameleon”, licht Diez toe. Het interieur is geïnspireerd op videogames, waarbij elk element op de bestuurder is gericht. “Bij CUPRA houden we van rijden, en deze auto omarmt je volledig, met gamification om de rijervaring te verbeteren”, antwoordt de Design Director. 

De centrale spine van de tweezitter bestaat uit 3D-geprint aluminium en de stoelinstellingen werken net iets anders dan normaal. “Ze zitten vast, het is namelijk de stuurkolom die naar voren en naar achteren kan worden versteld”, onthult Diez. Het is één van de vele elementen die de DarkRebel tot een ​​unieke auto maken. “Wij zijn CUPRA. We willen nu eenmaal altijd provoceren en geprovoceerd worden”, besluit Griffiths.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.