15
maart
2019
|
10:23
Europe/Amsterdam

Het design van de CUPRA Formentor in drie fases

Het design van de CUPRA Formentor in drie fases

  • Honderden schetsen, virtual reality en meer dan zes maanden werk om de CUPRA Formentor tot leven te brengen
  • Een combinatie van technologie en gevoel: de prioriteit van de ontwerpers
  • Virtual reality maakt het mogelijk om 75% van een model goed te keuren voordat een levensgroot ontwerp wordt gemaakt

Rechte lijnen of juist bochten? Een zwevend scherm of geïntegreerd in het dashboard? Het creatieproces van een concept car werpt honderden vragen op en vereist uren schetsen, honderden computeranimaties, het verfijnen van ideeën en soms weer helemaal opnieuw beginnen. Zes maanden werk is samen te vatten in drie fases met de CUPRA Formentor in de hoofdrol.

Alberto Torrecillas, exterieurontwerper van de CUPRA Formentor, zet ideeën om in beelden als hij aan zijn eerste schetsen begint. Bij het bedenken van een concept car krijgen designers de vrije hand. “Eerst zetten we ideeën op papier. Sommige ontwerpers beginnen graag met tekenen op een grafisch tablet, maar ik geef er de voorkeur aan om potloodschetsen uit de vrije hand op papier te zetten om zo tot verschillende voorstellen te komen.” De ideeën leiden tot tientallen tekeningen die de auto tot leven brengen en die het gevoel geven dat de auto lijkt te bewegen, zelfs als hij stilstaat.

Radicale verandering in ontwerpproces

Dit proces vindt plaats voor zowel het exterieur als het interieur van de auto. De afgelopen jaren is er een radicale verandering gekomen bij het ontwerpproces van het interieur. “Vroeger ontwierpen we het hele pakket en uiteindelijk beslisten we waar we zaken als de radio en de knoppen moesten plaatsen. Tegenwoordig starten we met het positioneren van het scherm en kijken we de weergave ervan; pas daarna zorgen we voor de rest,” zegt Jaume Sala, die bij SEAT verantwoordelijk is voor het interieurontwerp.

Digitale interactie

SEAT heeft een Design Digital Lab, waar de ervaringen worden gedefinieerd met digitale interactie. De prioriteit van het lab is om de gebruikersgemak te vereenvoudigen en de maximale hoeveelheid informatie beschikbaar te maken met het minste aantal stappen. In het geval van de CUPRA Formentor heeft dat geresulteerd in twee jaar testen met de simulator en meer dan 3.000 pictogrammen om het digitale instrumentenpaneel op een 10-inch scherm te definiëren.

Zodra het ontwerp is vormgegeven, is het tijd om het tot leven te brengen. Dit is het moment dat state of the art technologie om de hoek komt kijken. CAD-ontwerpers (Computer Aided Design) maken van de platte tekeningen 3D-afbeeldingen om de exacte vormen van de auto te modelleren en alle functies en elementen achter het scherm aan te kunnen passen. In deze fase worden ook controles doorgevoerd om er zeker van te zijn dat bij de bouw van het voertuig aan alle noodzakelijke technische vereisten wordt voldaan.

Levensecht in virtual reality

Dankzij virtual reality is de auto op bijna magische wijze te bekijken op de Avenida Diagonal, een van de belangrijkste straten in Barcelona. Het lijkt alsof hij echt op die straat staat geparkeerd. “We kunnen 75 procent van het ontwerp op basis van tweedimensionale beelden goedkeuren, terwijl het met 3D tot 100 procent gaat,” legt Manel Garcés uit, die verantwoordelijk is voor de visualisatieafdeling.

700 kilo klei

Het team van modelbouwers gebruikte zo’n 700 kilo klei om het ontwerp van de CUPRA Formentor om te zetten in een levensgroot model dat je kunt bekijken en aanraken, zowel binnen als buiten. “Tijdens het ontwerpproces van een concept car voeren de ontwerpers continu wijzigingen door in het model. De synthetische klei stelt ons in staat om on-the-fly wijzigingen aan te brengen. Als de mock-up klaar is, zou niemand zeggen dat de auto van klei is gemaakt,” zegt Carlos Arcos, die verantwoordelijk is voor het modelleren van het exterieur.

Sporty chicque uitstraling

Ondertussen richt het Color & Trim-team zijn volledige aandacht op zaken als de gevoelsbeleving en kleuren. Dit is waar de nieuwste technologie hand in hand gaat met vakmanschap. Stoffen en materialen moeten worden geselecteerd en de binnen- en buitenkleuren moeten worden ontworpen. Voor dit studiemodel is gekozen voor een ‘sporty chique’ uitstraling, vertelt Color & Trim-teamontwerper Amanda Gómez. “Leer, zichtbare stiksels, aluminiumstructuren en de lak petrol blue die we speciaal voor deze concept car hebben gecreëerd, maken van de CUPRA Formentor een auto voor autoliefhebbers.”

De cijfers achter de concept car

  • 500 tekeningen
  • 100 computeranimaties
  • 700 kilo klei per model
  • 1.800 pictogrammen per scherm en 1.300 op het instrumentenpaneel
  • 1 kilometer kabel
  • Meer dan vijftig kleurtests

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.